Brahms and Bruckner, Motets

 

Kompositörer: Brahms, Bruckner
Titel: Motets
Framfört av: Tenebrae
Dirigent: Nigel Short
Skivbolag: Naxos
Signum Classics SIGCD-430

Tenebrae är också namnet på en engelsk kör, grundad och ledd av Nigel Short. ”Passion och perfektion” är dess valspråk och det lever den upp till. Lutheranen Brahms samlade på och älskade gammal musik: Bach, Palestrina, Schütz. Hans Ave Maria, för Hamburgs Damkör 1858, bygger på hans bekantskap med den latinska kyrkomusikens breda repertoar. Samtidigt mjukt böljande, nästan folkligt enkelt. I Drei Motetten lutar han sig mot Schütz i sin ”kombination av kontrapunktisk uppfinningsrikedom och rik kromatisk harmonik”, skriver en kommentator.

Katoliken Anton Bruckners Ave Maria för sjustämmig kör är mera inåtvänd, stillsam, med ett fortissimo vid namnet Jesus i ett kraftfullt ackord i A-dur. Något av renässansens stränghet vilar över stycket. Bruckner tonsätter latinska motetter till olika högtider, mest för domkyrkan i österrikiska Linz där han var organist. Till exempel mariamotetten Virga Jesse som förenar den tidiga körstilen med moderna kromatiska harmonier. Eller det mäktiga Ecce sacerdos, skriven till Linzdomens 100-årsjubileum för kör, tre tromboner och orgel.

Tenebrae sjunger med kraft och engelsk precision i Temple Church i London, med sin fylliga akustik en god miljö för romantiska kyrkomusikverk av två ledande kompositörer i branschen. Motetter med passion och perfektion.

 

Kaj Engelhart