Baroque Cantatas From Gdansk

 

Virgo Prudentissima
Adoration of the Virgin Mary at the Polish court
Weser-Renaissance, dir. Manfred Cordes
cpo 777 772-2 (Naxos)

Polen under Vasakungarna – den siste, Johan II Kasimir, abdikerade 1668 – hade en hög musikkultur. Kungahovet flyttade från Kraków till Warszawa 1609 och omgav sig med italienska och polska musiker. Katolsk kyrkomusik på latin blomstrade, och ett urval tonsatta Mariahymner har nyligen spelats in av den tyska ensemblen Weser-Renaissance under Manfred Cordes, specialist på tidig musik.

Den äldste, Mikolaj Zieleński, skrev visserligen inte för hovet utan för Polens primas, ärkebiskop Baranowski, men två samlingar trycktes I Venedig 1611 och var säkert kända vid omkring. Flerkörighet och infogade ritorneller i körverken skvallrar om inflytande från venetiansk tradition vid S:t Markiskatedralen.

En annan framstående kompositör är Marcin Mielczewski, kunglig hovkapellmästare i Warszawa, död 1651. 120 kända verk är kända. Tyvärr är biblioteket från hovkapellet i Warszawa försvunnet, men annat fanns före andra världskriget i Breslau/Wroclaw och finns idag i Berlin. Tursamt nog kopierade polska musikologer på 1930-talet mängder av äldre notmaterial i original som sedan gick förlorat under kriget.

Mielczewski skriver mässor och motetter i stile antico, den äldre polyfona stilen, men övergår ibland också till den barocka stile moderno, vilket visar honom som en känslig företrädare för sin samtids nya smak. Han kan föra tanken till Monteverdi och belägger därmed kontakten mellan den praktfulla italienska ungbarocken och musikkulturen vid det avlägsna men kräsna polska hovet under de svenskättade Vasarna.

 

Kaj Engelhart