Köttfria burgare på flera sätt

 

På sista tiden har det blivit en hel del vegetariska burgare hemma hos oss. Orsaken är, från början, rätt simpel: ont om tid att handla – och kyl och skafferi fyllt av rotsaker och grönt som ska användas innan de blir för trötta. Så ta vara på det du har hemma och servera vegoburgare som fredagsmiddag.

Bönor är en bra stomme till köttfria burgare. Till fyra rejäla burgare tar du 1 burk konserverade (och väl avrunna) bönor av valfri sort, 2 morötter och 1 rödbeta. Riv morötterna och rödbetan grovt, häll rivet i matberedaren och tillsätt bönor och kryddor (örtsalt, svartpeppar, paprikapulver och 3 vitlöksklyftor) och kör tills allt var finfördelat. Tillsätt också 3 msk vetemjöl och 2 msk ströbröd. Smeten blir lite lös, men det går bra att steka dem.

Linser passar också till burgare. Koka 2 dl röda (eller valfria) linser mjuka och låt svalna. Blanda i en matberedare med 1 morot, 1 potatis, i lök och 1 rödbeta (eller andra rotsaker), krydda med salt, peppar, paprika, kanske lite curry och spiskummin.

Tillsätt 2-3 msk vetemjöl och lite ströbröd (ev också ett ägg) och stek i olja eller smör (beroende på om du vill ha helt veganska burgare eller ej). Servera som hamburgare med tillbehör såsom bröd, sallad, dressing, lökringar, paprikaringar saltgurka, tomat och/eller potatisklyftor. Endast fantasin sätter gränserna!

Dressingen gör du enkelt själv. Blanda 1½ dl gräddfil, 2 vitlöksklyftor, en nypa örtsalt och ett par matskedar tomatketchup eller “snäll” chilisås. Enklare blir det inte – och bra mycket godare än butikernas färdigköpta!

 

Bitte Assarmo

 

Print Friendly, PDF & Email
%d bloggare gillar detta: