Finsk riksdagsledamot riskerar fängelse för uttalanden om homosexualitet

Finlands riksåklagare har väckt åtal mot riksdagsledamoten Päivi Räsänen, tidigare kyrko- och inrikesminister, för tre fall av hets mot folkgrupp. Åtalen gäller Räsänens tidigare uttalande om homosexualitet.

Åtalet, som offentliggjordes i slutet av april, gäller tre olika tillfällen, skriver yle.

Det första gäller en längre artikel, som KD-politikern skrev 2004 för Lutherstiftelsens räkning. Häftet med titeln Till man och kvinna skapade han dem behandlar kristendomens syn på homosexualitet. (Läs häftet här på svenska)

Dessutom har Räsänen upprepade gånger på sitt Twitter- och Instagramkonto och på sin Facebooksida publicerat, enligt åklagaren, ”nedsättande åsikter” om homosexuella. Åtalet gäller specifikt ett par tweets 2019, då hon ifrågasatte den evangelisk-lutherska kyrkans sponsring av Pride-paraden i Helsingfors samma år.

Räsänen ska vidare i ett radioprogram ha framfört nedsättande uttalanden om homosexuella.

Enligt åtalet kränker den tidigare ministerns uttalanden homosexuellas människovärde, och överskrider därmed gränserna för yttrande- och religionsfriheten. Riksåklagaren anser vidare att Räsänens uttalanden medför fördomsfullhet, förakt och hat gentemot homosexuella, och en stämningsansökan har nu inlämnats till Helsingfors tingsrätt.

Traditionell syn på äktenskapet

Päivi Räsänen säger att riksåklagarens beslut att väcka åtal är överraskande och upprörande, och framhåller i ett uttalande att hennes ”åsikt” består av citat från Bibeln. Hon anser sig inte vara skyldig till något brott, säger hon vidare i ett pressmeddelande.

– Jag anser inte att jag skulle ha gjort mig skyldig till att hota, smutskasta eller kränka någon folkgrupp. I alla de här fallen handlar det om Bibelns läror om äktenskapet och kön.

I grunden handlar fallet, enligt Räsänen, om huruvida man i Finland får framhålla och uttrycka en tro som baserar sig på Bibelns och de kristna kyrkornas traditionella läror. Hon försäkrar vidare att hon försvarar homosexuellas människovärde och mänskliga rättigheter.

Päivi Räsänen har varit riksdagsledamot för Kristdemokraterna sedan 1995. Hon var partiordförande åren 2004-2015 och har även tidigare varit i blåsväder. Till exempel beskyldes hennes kritik mot evangelisk-lutherska kyrkans medverkan i Pride 2019 att vara en av orsakerna till att tusentals medlemmar det året valde att träda ur evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

(yle)