Magnificat

Pedro de Cristo, Cupertinos, dir. Luís Toscanop, Hyperion CDA68393

Maria, jungfru, Guds moder, född utan arvsynd, upptagen till himlen med kropp och själ – de katolska Mariadogmerna är alla relaterade till julens högtid. Som därmed också är en stor Mariafest och rik på liturgiska inslag som ihågkommer Jesu moder. Maria inspirerar till musik och diktning och hyllas mer än något annat helgon. I Spanien och Portugal är Mariavördnaden särskilt påtaglig. Inte minst i den liturgiska musiken.

En av de gamla mästarna som skrivit vacker liturgisk Mariamusik är augustinmunken Pedro de Cristo från portugisiska Coimbra med dess berömda universitet från 1308. Pedro de Cristo, 1550–1618, levde sitt klosterliv i Coimbra och Lissabon. Han är en av de stora i den portugisiska musikens guldålder – senrenässans, tidig barock. Inga dramatiska detaljer är kända om hans liv, men en duktig musiker var han på orgel, harpa, flöjt och fagott.

En lysande inspelning i den härliga akustiken i vallfärdskyrkan Basilica do Bom Jesus i Braga bjuder på ett urval av broder Pedros Mariamusik.

Främst hans Missa Salve regina, en så kallad parodimässa där varje avsnitt bygger på den gamla gregorianska melodin som komponeras in i början av varje sats. Mässan finns i en handskrift i Coimbras universitetsbibliotek, och där återfinns också flertalet av hans Mariahymner. Till exempel Ave maris stella, Virgo prudentissima, Quae est ista och Beata Dei genitrix, bland de fjorton verk som är med på skivan.

Till jultiden hör responsorierna Sancta et immaculata och Beata viscera ­Mariae (som lovprisar det moderliv och de modersbröst som fött och livnärt det gudomliga barnet). Mariapoesin är så gott som outtömlig och broder Pedro har tonsatt åtskilligt för en eller två körer. Kören Cupertinos, prisvinnare i kategorin ”early music”, sjunger inspirerat – en ljuvlig tillflyktsort efter alla julsånger och dansen kring granen …

Kaj Engelhart